مقالات گلخانه

مزایا و معایب کشت گلخانه ای | لزوم استفاده از گلخانه

بررسی مشکلات و فواید کشت گلخانه ای محصولات - اندیشه سبز

بررسی مشکلات و فواید کشت گلخانه ای محصولات

گلخانه یک روش نوین و امروزی برای کشت انواع محصولات کشاورزی می باشد. در گلخانه همه چیز تحت کنترل است و یک روش بسیار عالی برای کشت در مناطق کم آب و یا گرم و خشک است. هم چنین اگر قصد کشت میوه و صیفی در مناطق سردسیر کشور مانند اردبیل را دارید، گلخانه می تواند به شما کمک کند. 

در این نوشته به صورت جامع به مزایا و معایب کشت گلخانه ای خواهیم پرداخت و شما را برای راه اندازی یک گلخانه اقتصادی و کوچک راهنمایی خواهیم کرد، با ادامه این نوشته از اندیشه سبز همراه باشید. 

هیتر 110000 PF
هیتر 110000 PF
» تولید گرمای بدون الاینده های مضر در گلخانه
» بهره گیری از فن دمنده برای پخش یکنواخت گرما
» قابل سفارش به صورت گازسوز ، گازوئیل سوز و دو گانه سوز
قیمت : 30,500,000 تومان

آشنایی با مزایای کشت گلخانه ای 

آشنایی با مزایای کشت گلخانه ای - اندیشه سبز

در ادامه به خوبی ها و فوایدی که کشت گلخانه ای محصولات به همراه خواهد داشت، اشاره خواهیم کرد :

1- امکان کنترل دمای گلخانه وجود دارد، به عبارت دیگر در صورت سرد بودن هوا می توان با استفاده از تجهیزات گرمایشی مانند هیتر گلخانه ، دما را افزایش داد و در صورت بالا بودن دما می توان از فن های تهویه و پد سلولزی برای کاهش دما استفاده کرد. 

فن سیرکوله
فن سیرکوله
» امکان همگن سازی هوا در تمامی نقاط گلخانه
» دارای قدرت هوادهی بسیار بالا
» امکان کارکرد با برق تک فاز و یا سه فاز
قیمت : 4,600,000 تومان9,600,000 تومان

2- امکان کنترل رطوبت وجود دارد، میوه ها و سبزیجات شرایط دما و رطوبتی مختلفی دارند، با استفاده از تجهیزات گرمایشی ، سرمایشی و رطوبتی می توان دما و رطوبت گلخانه را به مقدار مناسب برای رشد همان میوه رساند. کنترل رطوبت گلخانه نیز با استفاده از فن های تهویه و دستگاه های رطوبت ساز امکان پذیر خواهد بود. در مناطق گرم و خشک کشور نیاز بیشتری به رطوبت ساز خواهد بود. 

رطوبت ساز التراسونیک 2400
رطوبت ساز التراسونیک 2400
» تولید رطوبت خنک و مه مانند در گلخانه بدون ایجاد حالت خیس شدگی
» بهره گیری از ABS صنعتی در ساخت بدنه و عدم پوسیدگی و زنگ زدگی
» برخورداری از فن قدرتمند برای پخش رطوبت
قیمت : 14,440,000 تومان

3- صرفه جویی بالایی در مصرف آب انجام خواهد شد، به دلیل بسته بودن فضای گلخانه و غیر مستقیم بودن تابش نور خورشید، میزان تبخیر آب و از دست رفتن آب میان بافتی گیاهان به حداقل خواهد رسید. در صورتی که گلخانه از دما و رطوبت مناسبی برخوردار باشد، میزان تبخیر آب گیاهان به حداقل خواهد شد و دچار تشنگی و پژمردگی نخواهند شد، از طرف دیگر با استفاده از شیوه آبیاری قطره ای با کمترین مقدار آب ، تعداد بالایی از محصولات را می توان آبرسانی کرد. 

4- امکان کشت در زمین های بایر وجود دارد، در صورتی که زمین در اختیار شما غیر حاصلخیز است، با استفاده از شیوه کشت هیدروپونیک می توانید انواع محصولات کشاورزی را پرورش دهید. برای دریافت اطلاعات کامل در این مورد به مقاله مزایای کشت هیدروپونیک مراجعه کنید. 

5- امکان تولید خارج از فصل محصولات وجود دارد، به عنوان مثال در فصل زمستان که میوه هایی مانند هندوانه و خربزه تازه وجود ندارد و یا اینکه صیفی جاتی مانند خیار و فلفل دلمه ای پیدا نمی شود، با کاشت گلخانه ای این محصولات می توانید بازار تضمین شده ای داشته باشید. 

6- تولید مداوم و چهار فصل به وسیله گلخانه امکان پذیر است. به دلیل تحت کنترل بودن تمامی شرایط رشد گیاه نظیر دما ، رطوبت ، آب ، اکسیژن ، نور، خاک و … بنابراین امکان کاشت محصولات در هر فصلی از سال وجود دارد. اما برای بازیابی قوای خاک ، بهتر است چند ماه از سال را به استراحت خاک اختصاص دهید و یا از روش هیدروپونیک یا ایروپونیک برای کشت استفاده کنید. 

7- امکان کشت طبقاتی وجود دارد که میزان برداشت محصول در واحد سطح را بالا می برد. به عنوان مثال اگر کاهو را در قفسه های سه طبقه پرورش دهیم، سه برابر زمین کشاورزی می توانیم کاهو برداشت کنیم. 

معایب و بدی های پرورش گلخانه ای 

معایب و بدی های پرورش گلخانه ای - اندیشه سبز

در طبیعت هر چیزی همراه با خوبی ، بدی هایی نیز دارد که در برخی موارد خوبی ها بیشتر از بدی ها بوده و می توان از معایب چشم پوشی کرد. در مورد گلخانه نیز معایبی وجود دارد که کمتر از مزایای آن است و دلیل بر عدم راه اندازی گلخانه نخواهد بود. از جمله معایب راه اندازی گلخانه می توان موارد زیر را برشمرد:

الف – راه اندازی گلخانه و خرید تجهیزات گرمایشی ، سرمایشی ، تهویه ، رطوبتی و … هزینه بر خواهد بود که اگر به خوبی فعالیت کنید در طی مدت زمان سه الی چهار سال تمام هزینه ها را جبران خواهید کرد. 

ب – برخلاف زمین کشاورزی که هر دو الی سه روز یکبار نیاز به سر زدن محصولات است، در کشت گلخانه ای باید مدام در گلخانه حضور داشته باشید، چرا که در صورت از کار افتادن سیستم های گرمایشی و سرمایشی و رطوبتی ، با افزایش یا کاهش شدید دما و رطوبت گلخانه رو به رو خواهید شد که به شدت برای محصولات مضر بوده و ضرر مالی سنگینی به دنبال خواهد داشت. 

برای راه اندازی گلخانه چه اقداماتی لازم است؟

حال که با مزایا و معایب راه اندازی گلخانه آشنا شدید و تصمیم نهایی خود را گرفتید، بهتر است با اقدام های لازم جهت راه اندازی گلخانه نیز آشنا شوید. 

قبل از هر چیزی باید بازار هدف محصولات خود را پیدا کنید و به دنبال پر فروش ترین و پر مصرف ترین محصولات در شهر و منطقه محل زندگی خود باشید. چون که با کمترین هزینه حمل و بازاریابی می توانید محصولات خودتان را بفروشید. 

سپس باید به دنبال یک زمین مناسب برای راه اندازی گلخانه باشید، اگر خودتان دارای زمین کشاورزی و یا مکان مناسبی برای تاسیس گلخانه هستید، می توانید کار را از همانجا شروع کنید. در مقاله راه اندازی گلخانه در بالای پشت بام ، به صورت کامل به نحوه راه اندازی گلخانه در بالای پشت بام پرداخته شده است. 

در منطقه ای که احداث به تاسیس گلخانه می کنید به خصوص در مورد گلخانه های بزرگ و صنعتی باید از امکانات آن منطقه آشنایی داشته باشید. یعنی حتما باید به آب و برق کشاورزی و در صورت امکان گاز شهری دسترسی وجود داشته باشد. اگر این سه مورد نباشند طبیعتا امکان پرورش هیچ محصول کشاوری در گلخانه فراهم نخواهد بود. 

با کمک از یک کارشناس کشاورزی خبره و با تجربه ، آب و خاک منطقه را مورد بررسی قرار دهید و میزان سختی آب و ph و ec و سایر موارد خاک را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت غیر حاصلخیز بودن خاک ، اقدام به کاشت در داخل گلدان و یا روش های هیدروپونیک، ایروپونیک بکنید. 

مکان راه اندازی گلخانه نباید فاصله زیادی با شهر و هم چنین جاده های اصلی داشته باشد چون که هزینه های حمل مواد اولیه و هزینه ارسال محصولات به شدت افزایش خواهد یافت که سبب افزایش هزینه ها و کاهش سود نهایی شما خواهد شد. 

در نهایت با مطالعه مقاله تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه ، به هر آنچه که برای ایجاد یک گلخانه استاندارد لازم است، دست پیدا خواهید کرد. هم چنین در صفحه تجهیزات گلخانه از محصولات قابل خرید از سایت اندیشه سبز مانند فن تهویه ، هیتر گلخانه و … اطلاع خواهید یافت. کلیه محصولات دارای گارانتی 1 و 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله از طرف کارخانه اندیشه سبز هستند. 

آیا درآمد گلخانه بیشتر از زمین کشاورزی خواهد بود؟

پاسخ این سوال به تلاش و هوشمندی شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر اقدام به کاشت محصولات به صورت طبقاتی بکنید بنابراین در همان سطح چندین برابر زمین کشاورزی محصول برداشت خواهید نمود و هم چنین اگر در فصل هایی از سال اقدام به کاشت کنید که محصولات کشاورزی تولید شده در زمین کشاورزی وجود نداشته باشد، مسلم است که درآمد چندین برابری نسبت به زمین کشاورزی نصیب خود خواهید کرد. هم چنین از طریق مشاوره کارشناسان با تجربه کشاورزی فعال در بازار به تکنیک ها و فوت و فن های جالبی برای افزایش درآمد خود از طریق راه اندازی گلخانه خواهید رسید. 

چه محصولاتی قابل کشت در گلخانه هستند؟

به طور کلی هر میوه و سبزیجاتی را می توان در گلخانه ها به بار آورد. اما گلخانه داران به دنبال محصولاتی هستند که دوره رشد کوتاهی داشته باشند تا هم زودتر به بازار ارائه شوند و هم هزینه های زیادی را روی دست آنها نگذارد، به عنوان مثال خیار و گوجه و فلفل دلمه ای محصولات زود بازده هستند. در مقاله سودآورترین محصولات گلخانه ای به صورت جامع به این موضوع پرداخته شده است.

چه محصولاتی قابل کشت در گلخانه هستند؟ - اندیشه سبز

اما اگر به دنبال سود بیشتری هستید می توانید میوه های گرمسیری و استوایی مانند موز، انبه ، آناناس ، دراگون فروت و … را در گلخانه بکارید که در نوشته آموزش کشت میوه های استوایی به صورت کامل به نحوه کشت و برداشت این میوه ها در گلخانه پرداخته شده است. 

نتیجه کلی 

با یک بررسی کلی می توان به این نتیجه رسید که کشت گلخانه ای زمانی سودآور خواهد بود که در منطقه مورد نظر و استان های همجوار امکان کشت یک محصول به صورت طبیعی در زمین کشاورزی وجود نداشته باشد. به عنوان مثال در منطقه ای که همه به روش سنتی اقدام به کاشت سیب زمینی می کنند، طبیعتا راه اندازی گلخانه برای کشت سیب زمینی شکست صددرصد به دنبال خواهد داشت. بنابراین باید به دنبال محصولات پر فروشی باشید که امکان کشت آنها در ایران و یا در یک فصل یا منطقه خاص وجود نداشته باشید. 

در صورت نیاز به مشاوره و یا وجود هر گونه سوال می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.